Groot vaarbewijs

Voor het beroepsmatig varen over wateren is te allen tijde het Groot Vaarbewijs vereist. Dit vaar

Lees verder
Motorboten

Een motor boot is een vaartuig dat is aangedreven door, zoals de naam al aangeeft, een motor. Mot

Lees verder
Klein vaarbewijs

Ben je een pleziervaarder en ben je in het bezit van je eigen? Ongeacht of het nu gaat om een gro

Lees verder
VRAGEN OF EEN OFFERTE AANVRAGEN?

Hoe moet je ankeren?

Het is cruciaal te weten hoe je moet ankeren. De meeste schippers gebruiken hun anker bijna nooit en dit is niet alleen erg onhandig, maar ook nog eens gevaarlijk. Het anker is namelijk een primair beveiligingsmiddel. Wanneer je pech hebt dan helpt een anker je met het op de plaats houden van de boot. De keuze van een anker is afhankelijk van drie factoren. Deze factoren zijn; Het vaargebied (op stromend water moet je een zwaarder anker hebben dan op stilstaand water), de lengte en het gewicht van het schip waarmee je vaart en de soort grond waar meestal in wordt geankerd. De ankergrond kan variëren van zachte veen of modder tot een superharder zandgrond waarbij het moeilijk is om het anker te laten ingraven. Ga dus van tevoren goed na welk anker je mee wilt nemen. Veel boten hebben altijd twee soorten ankers aan boort.

Zo moet het

Het eerst wat je moet doen als je gaat ankeren is het vinden van een geschikte plaats. De plaats is zoals eerder besproken een cruciaal punt voordat je gaat ankeren. Als je gaat beginnen met ankeren dan moet je zorgen dat de boot stilligt. Gooi het anker dan pas uit, doe je dit eerder, dan is het gevaarlijk. Doe een ankerpeiling. Dit doe je door twee punten te nemen en te zien of deze vanaf de wal in een lijn tot elkaar staan. Als de twee lijnen zich verplaatsen ten opzichte van elkaar dan betekent dit dat het anker krabt. Je kunt dan proberen meer lijn bij te steken. Als dit niet werkt dan zul je ergens anders moeten ankeren.

Inhalen van het anker

Om niet te veel inspanning te moeten leveren bij het anker is het verstandig om het roer in de richting van het anker te sturen. Maak de lijn dan vast en kikker het anker op het moment dat de lijn recht boven het anker loopt. Vaar rustig vooruit en berg het anker op.